![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
Ekonomiczne perspektywy Europy
W minionym czasie, Kraje UE często starały się także rozwiązywać problemy horyzontalne przy pomocy półśrodków. Niektóre rządy np. zredukowały bariery dotyczące podaży pracy, ale nie zainteresowały się analogicznymi politykami zwiększającymi popyt. Podobnie, skutkiem zwiększonej efektywności siły roboczej europejskie zarobki wzrosły, ale wprowadzonych zostało jedynie kilka inicjatyw mających pobudzić zatrudnienie. Pan Deppler odniósł się także do kwestii starzejącej się europejskiej populacji i wpływu tego czynnika na politykę fiskalną UE. Prognozy Międzynarodowego Funduszu Walutowego sugerują zmniejszenie się grupy obywateli UE w wieku roboczym do 50% całej populacji w 2050 roku. Pan Deppler wyraził obawę, że aktualny klimat polityczny w Europie faworyzuje cięcia podatków, w sytuacji gdy starzejąca się populacja będzie obciążać konta podatkowe w coraz większym stopniu. Zauważył także, że kluczowe problemy strefy euro mają strukturalną naturę i nie mogą być rozwiązane zmianą w politykach makroekonomicznych. Wskazał przykłady użytecznych reform strukturalnych, obejmujące zwiększenie popytu na pracę przez redukcję „usztywnień” prawnych (np. praw ochrony pracowników). Pan Deppler stwierdził, że przyglądając się dyskusji w sprawie reform ekonomicznych w UE, został zaskoczony jej politycznym charakterem i kótkoterminowością horyzontów czasowych. Odpowiedzią na problemy ekonomiczne w dłuższej perspektywie czasowej jest model nordycki, który wprowadza bezstronne „rady podatkowe”. Te instytucje powinny nabrać apolitycznego znaczenia - niezbędnego w implementacji długoterminowych reform. Pan Deppler wskazał Centralne Biuro Planowania Holandii jako doskonały przykład takiej instytucji. Odnosząc się do roli UE, podkreślił że: „problemy Europy przejawiają się przede wszystkim stolicach krajów członkowskich”. Polityki fiskalne i strukturalne były kreowane i realizowane przez rządy narodowe. Mimo tego, że Bruksela starała się wspierać ich działania w tym obszarze, często odgrywała rolę kozła ofiarnego. Zgodnie z zapisami Strategii Lizbońskiej, istnieje potrzeba przesunięcia obowiązków i odpowiedzialności na grunt krajów członkowskich. Narodowe rady podatkowe mogłyby charakteryzować większą skutecznością we wdrażaniu zmian niż Bruksela. Ostatecznie, Mr. Deppler odniósł się do kwestii koordynacji polityk. Żałował, że europejscy przywódcy tracą z oczu istotę wagi tego działania. Badania Międzynarodowego Funduszu Walutowego wskazują na istotne zyski, które mogą wypływać z koordynacji polityk ekonomicznych całej strefy euro. Aby przeczytać artykuł w j.ang kliknij tutaj
Strona główna
|
||||||